Door:

Daan Schmidt

Leestijd: +/- 7 min.

3 april 2025

Deel dit item:

Wat kan ik verwachten van een StoryBrand live workshop?

Je bent al bekend met het StoryBrand-concept, misschien via de podcast, een webinar of het boek, en je overweegt onze live workshop te volgen. Of misschien heb je je zelfs al aangemeld. Wat je situatie ook is, je bent benieuwd wat je van deze workshop kunt verwachten.

  • Hoe ziet de StoryBrand live workshop eruit?
  • Moet je iets voorbereiden?
  • Wat levert het je concreet op?

Als StoryBrand-gecertificeerd gids sinds 2019 en mede-eigenaar van StoryBrand Nederland sinds 2021 heb ik talloze workshops geleid – zowel live workshops voor diverse deelnemers als private workshops voor specifieke bedrijven. Ik weet dus precies welke vragen deelnemers vooraf hebben over deze workshop.

In dit artikel neem ik je mee door alles wat je kunt verwachten van een StoryBrand live workshop. Je leert over het programma en de concrete resultaten die je mee naar huis neemt, maar ook over praktische zaken zoals locatie, duur en catering. Na het lezen weet je precies wat je te wachten staat en kun je met een gerust hart deelnemen aan de workshop.

Het grootste deel van de eerste dag staat in het teken van het maken van je eigen BrandScript.

Programma en inhoud van de workshop

Dag 1: Het StoryBrand-framework begrijpen en toepassen

De eerste dag begint met een grondige uitleg van het StoryBrand-framework. Je leert wat het is, waarom het werkt en hoe het het brein van je klanten beïnvloedt. We laten veel voorbeelden zien van hoe verschillende bedrijven het framework succesvol hebben toegepast.

Na deze theoretische basis ga je zelf aan de slag. Het grootste deel van de dag staat in het teken van het maken van je eigen BrandScript. Dit doe je door stap voor stap de verschillende onderdelen van het script in te vullen. Bij elke stap krijg je eerst een duidelijke uitleg en zie je diverse voorbeelden, zowel in de vorm van video's als websites en campagnematerialen.

Het proces verloopt gestructureerd: na de uitleg brainstorm je eerst individueel over een specifiek onderdeel van je script. Daarna bespreek je je ideeën met de andere deelnemers aan je tafel. Tot slot beslis je wat je in je script wilt opnemen. Aan het eind van de eerste dag heb je het grootste deel van je script af.

In de middag van de tweede dag leer je hoe je je BrandScript concreet kunt toepassen in je marketing.

Dag 2: Van BrandScript naar implementatie

De tweede dag start je met het afronden van het BrandScript waar je op de eerste dag aan begonnen bent. Rond lunchtijd is je complete script klaar en wordt dit omgezet in een BrandScript-script. Dit is een samenhangend verhaal dat gebaseerd is op de verschillende onderdelen van je script. Dit script wordt voorgelezen. Zo hoor je direct hoe jouw verhaal klinkt en hoe het overkomt bij anderen.

In de middag leer je hoe je je BrandScript concreet kunt toepassen in je marketing. Je krijgt uitleg, voorbeelden, templates en tools die je hierbij ondersteunen. De dag wordt afgesloten met een sessie over waar je op moet letten tijdens het implementatieproces, gevolgd door een gezamenlijke borrel.

Concrete resultaten

Aan het einde van de tweede dag ga je naar huis met verschillende concrete resultaten:

  1. Je eigen BrandScript: Dit is een gestructureerd overzicht van alle elementen van je merkverhaal, staccato opgedeeld per onderdeel. Dit document vormt de basis voor al je marketingcommunicatie.
  2. Een BrandScript-script: Dit is een vloeiend verhaal dat is opgebouwd uit de elementen van je BrandScript. Je kunt dit gebruiken als basis voor je elevator pitch, maar ook voor pagina's op je website of andere marketingmaterialen.
  3. Een marketingplan: In het tweede werkboek, de marketingchecklist, heb je concrete acties uitgewerkt om je BrandScript te implementeren in je marketing. Je weet precies wat je moet doen en in welke volgorde om je boodschap effectief uit te dragen.
  4. Aantekeningen en brainstormresultaten: Alle ideeën die je tijdens de workshop hebt opgeschreven, neem je mee naar huis. Ook als je deze niet direct in je BrandScript hebt opgenomen, kunnen ze waardevol zijn als input voor je content of andere marketinguitingen.

Het belangrijkste resultaat is misschien wel dat je niet alleen inspiratie en motivatie meeneemt (wat bij veel workshops het geval is), maar een concreet actieplan. Je weet precies wat je na de workshop moet doen om het geleerde in praktijk te brengen.

Met het materiaal dat je tijdens de workshop hebt ontwikkeld, kun je de dag na de workshop al met een webbouwer aan tafel zitten om je website aan te passen.

Na de workshop

Je website is niet direct na de workshop ‘StoryBrand proof’. Je moet de implementatie zelf nog doen, maar je hebt wel alle handvatten om dit snel op te pakken. Met het materiaal dat je tijdens de workshop hebt ontwikkeld, kun je in principe de dag na de workshop al met een webbouwer aan tafel zitten om je website aan te passen.

Onze ervaring leert dat veel deelnemers na de workshop enthousiast zijn, maar er door de waan van de dag niet altijd aan toekomen StoryBrand daadwerkelijk te implementeren.

Mocht dit ook bij jou het geval zijn, dan kunnen we je na afloop van de workshop op twee manieren helpen:

  1. Start-up-programma: Voor € 450 per maand kun je deelnemen aan een marketing- en salesprogramma van ons dochterbedrijf Buzzlytics waarin je wekelijks hulp krijgt bij het implementeren van je BrandScript. Je kunt vragen stellen, krijgt verdieping op specifieke onderdelen en wordt begeleid bij de praktische toepassing.
  2. StoryBrand-implementatie: Grotere bedrijven kunnen wij, eveneens vanuit Buzzlytics, een-op-een begeleiden bij hun StoryBrand-implementatie. We verfijnen je BrandScript waar nodig, ontwikkelen je oneliners, maken wireframes voor je website die je zelf kunt vullen met content en leren je hoe je effectieve lead generators en e-mailcampagnes maakt.

Lees ook: Wat kan ik verwachten van een StoryBrand-implementatie?

Tip: neem een laptop, tablet of smartphone mee zodat je ChatGPT kunt gebruiken tijdens de workshop.

Voorbereiding en benodigdheden

Een van de meest gestelde vragen is of het nodig is om voorafgaand aan de workshop het StoryBrand-boek te lezen. Het antwoord is: nee, dat is niet nodig. De workshop is zo opgezet dat je zonder enige voorkennis van StoryBrand kunt deelnemen.

Dit hangt natuurlijk ook af van jouw persoonlijke voorkeur. Sommige deelnemers voelen zich prettiger als ze al wat basiskennis hebben, bijvoorbeeld door het boek te lezen of de online training te bekijken. Anderen laten het liever allemaal op zich afkomen tijdens de workshop zelf. Beide benaderingen leiden tot goede resultaten, kies dus wat bij jou past.

Verder is het goed om te weten dat je geen schrijfmaterialen hoeft mee te nemen naar de workshop. Dit ligt allemaal voor je klaar aan het begin van de dag. Wel raad ik je aan om een laptop, tablet of smartphone mee te nemen. Hoewel het gebruik van AI-tools zoals ChatGPT niet specifiek wordt behandeld tijdens de workshop (daarvoor kun je terecht in de AI-workshop van Buzzlytics), kan het handig zijn om hier wel toegang toe te hebben. Met de juiste prompts kun je tijdens bepaalde oefeningen sneller tot betere resultaten komen.

Praktische informatie over de workshop

Tot slot nog wat praktische informatie over de workshop, zodat je precies weet wat je in praktisch opzicht kunt verwachten.

Hoe lang duurt de workshop?

De workshop duurt twee volle dagen. De inloop is op de eerste dag om 8.30 uur en het programma start om 9.00 uur. Tot 17.00 uur ben je bezig met het leren en toepassen van het StoryBrand-framework. De tweede dag volgt hetzelfde tijdschema, maar eindigt soms een halfuurtje eerder en wordt afgesloten met een gezellige borrel.

Waar wordt de workshop gegeven?

De workshops vinden plaats op het kantoor van StoryBrand Nederland in Leusden. Ons kantoor zit in een groene omgeving, waar je tijdens pauzes ook even naar buiten kunt om een frisse neus te halen. De ruimte is speciaal ingericht voor interactieve sessies, met tafels waaraan je in kleine groepen kunt samenwerken.

Dankzij de groepsgrootte van maximaal 20 deelnemers is er voldoende persoonlijke aandacht voor iedere deelnemer.

Wat wordt er geregeld qua eten en drinken?

Tijdens de hele workshop wordt gezorgd voor koffie, thee en versnaperingen. De lunch is een uitgebreid buffet met opties voor alle dieetwensen. Of je nu vegetarisch, veganistisch eet of allergieën hebt, er wordt goed voor je gezorgd en we checken van tevoren bij je wat je dieetwensen zijn. Er zijn professionele cateringmedewerkers aanwezig die de hele dag klaarstaan om het je naar de zin te maken.

Hoe groot is de groep?

De workshops hebben een beperkte groepsgrootte van maximaal 20 deelnemers. Dit zorgt ervoor dat er voldoende persoonlijke aandacht is voor iedere deelnemer. Deze kleine schaal maakt de workshop niet alleen effectiever, maar zorgt ook voor een prettige, persoonlijke sfeer.

De StoryBrand live workshop: een waardevolle investering voor je bedrijf

Of je nu een ondernemer, marketeer of communicatiemedewerker bent, een StoryBrand live workshop biedt je de structuur, kennis en tools om je marketingcommunicatie naar een hoger niveau te tillen.

Volgens eerdere deelnemers is de workshop een intense maar zeer waardevolle ervaring. Gedurende twee dagen werk je actief aan het ontwikkelen van een helder verhaal voor je merk en een concreet plan om dit te implementeren in je marketing. Je gaat naar huis met een volledig BrandScript, een BrandScript-script en een uitgewerkt marketingplan. Dit zijn praktische tools die je direct kunt toepassen.

Het is wel belangrijk om te weten dat je website niet meteen na de workshop volledig StoryBrand-proof zal zijn. Het echte werk begint pas na de workshop, wanneer je het geleerde gaat implementeren. Als je daar hulp bij nodig hebt, kunnen we je ook daarbij helpen, maar die keuze is natuurlijk aan jou.

Ben je na het lezen van enthousiast geworden over de workshop en heb je je nog niet ingeschreven? Bekijk dan hier de eerstvolgende data waarop de workshop gegeven wordt. Heb je je al wel ingeschreven en ben je alleen maar enthousiaster geworden? Leuk! We zien je graag snel in Leusden!