Door:

Daan Schmidt

Leestijd: +/- 3 min.

29 oktober 2024

Deel dit item:

Voor wie is een StoryBrand-certificering wel/geen goede fit?

Alt text: "Een jonge vrouw met rood gelakte nagels houdt twee witte puzzelstukjes vast die ze op het punt staat in elkaar te passen.

Als eigenaar van een marketingbureau of als zelfstandig marketeer overweeg je misschien om StoryBrand-gecertificeerd bureau of gids te worden. Je hebt positieve verhalen gehoord over het framework en je denkt dat het je kan helpen om nog betere resultaten te behalen voor je klanten.

Maar je twijfelt ook een beetje: is een StoryBrand-certificering wel echt iets voor jou?

In 2019 heb ik zelf de certificering doorlopen in Amerika, waarna ik in 2021 StoryBrand Nederland heb opgericht: het enige bedrijf in Nederland dat anderen mag trainen in het StoryBrand-framework. Ik heb in de afgelopen jaren al veel workshops gegeven en implementatietrajecten begeleid. Ik heb gezien wie succesvol is met StoryBrand en bij wie het juist minder goed past.

In dit artikel lees je wanneer een StoryBrand-certificering wel of geen goede fit voor je is. Je leert welke eigenschappen je nodig hebt om er een succes van te maken en welke signalen erop wijzen dat je beter voor een andere aanpak kunt kiezen. Na het lezen weet je of jij en je bedrijf klaar zijn voor een StoryBrand-certificering.

Een StoryBrand-certificering past perfect bij marketeers en bureaus met een groeimindset.

Voor wie is een StoryBrand-certificering wel een goede fit?

Professionals met een groeimindset

Een StoryBrand-certificering past perfect bij marketeers en bureaus met een groeimindset. Je staat open voor nieuwe ideeën en hebt het verlangen om jezelf te blijven ontwikkelen. Je erkent dat er andere mensen zijn die waardevolle frameworks hebben ontwikkeld waar jij van kunt leren. In plaats van het wiel opnieuw uit te vinden, ben je bereid om bewezen effectieve methodes over te nemen en toe te passen.

Professionals die de kracht van eenvoud waarderen

Je ziet de waarde van een eenvoudig maar effectief framework. Je begrijpt dat complexiteit niet altijd beter is en dat de kracht juist kan zitten in het versimpelen van zaken. Je wilt je marketingboodschap helder en duidelijk overbrengen, zonder onnodige complexiteit.

Professionals die willen investeren in kwaliteit

Je neemt verantwoordelijkheid voor het resultaat van je klanten en wilt ervoor zorgen dat ze de hoogst mogelijke return on investment krijgen op elke euro die ze bij jou besteden. Je bent bereid om tijd en energie te steken in het leren en toepassen van het framework.

StoryBrand past bij jou als je wilt dat klanten de hoogst mogelijke ROI krijgen op elke euro die ze bij jou besteden.

Succesvolle professionals die nog beter willen worden

Je bent al goed in je vak, maar ziet dat je met StoryBrand nog betere resultaten kunt behalen. Je wilt StoryBrand toevoegen aan je toolbox om je dienstverlening naar een hoger niveau te tillen. Je voldoet aan de drie criteria: hungry (honger om te groeien), humble (bereid om te leren) en smart (de intelligentie, IQ én EQ) om het framework effectief toe te passen).

Voor wie is een StoryBrand-certificering geen goede fit?

Professionals die volledig tevreden zijn met de status quo

Als je tevreden bent met hoe het nu gaat en geen behoefte hebt aan verandering, is StoryBrand niet voor jou. Er is niets mis met die instelling, maar in dit geval heeft het geen zin om tijd en geld te investeren in het programma.

Professionals die alles zelf willen uitvinden

Als je tevreden bent met hoe het nu gaat en geen behoefte hebt aan verandering, is StoryBrand niet voor jou. Er is niets mis met die instelling, maar in dit geval heeft het geen zin om tijd en geld te investeren in het programma.

Als je graag je eigen methodes ontwikkelt, past een StoryBrand-certificering niet bij jou.

Professionals die complexiteit verkiezen boven eenvoud

Als je een sterke voorkeur hebt voor complexe zaken, mogelijk omdat je daarmee je expertise wilt tonen, is StoryBrand waarschijnlijk niet je beste keuze. Het framework is juist krachtig door zijn eenvoud en helderheid.

Professionals die alleen een certificaat willen

StoryBrand is geen kwestie van een certificaat halen en klaar. Als je niet bereid bent om deel te nemen aan de community en je te blijven ontwikkelen, past het programma niet bij je. StoryBrand vraagt om een actieve inzet en continue verbetering.

Professionals die een certificering zien als laatste redmiddel

StoryBrand is niet bedoeld als laatste strohalm voor marketeers of bureaus die het moeilijk hebben. Als je hoopt dat StoryBrand je uit een moeilijke situatie gaat redden, is dit niet de juiste motivatie. Het framework is bedoeld om goede professionals nog beter te maken, niet om problemen op te lossen.

Kies bewust voor een StoryBrand-certificering

Het succesvol implementeren van StoryBrand draait niet om ingewikkelde theorieën, maar om het omarmen van eenvoud en effectiviteit. Het vraagt om professionals die willen groeien, openstaan voor bewezen methodes en bereid zijn te investeren in kwaliteit.

Bij StoryBrand Nederland hebben we gezien dat het framework de beste resultaten oplevert bij marketeers en bureaus die al succesvol zijn, maar nóg beter willen worden. We geloven in actieve certificering en continue ontwikkeling, niet in een eenmalig papiertje.

Wil je ontdekken of een StoryBrand-certificering iets is voor jou of je marketingbureau? Plan dan een kennismakingsgesprek in. We bespreken graag of StoryBrand bij jou past.